DCU Licens

Herunder forklares lidt om DCU licens, og hvordan du får bestilt en licens.

Du kan køre i følgende discipliner med en licens: MTB, Cross, Bane, Salesport (Kunstcykling), BMX og landevej.

For mountainbike løbene skelnes mellem to typer DCU løb

1.  MTBLiga hvor der indkøres UCI point
  2.  Alm. DCU Ranglisteløb.

Uden licens kan man prøve at køre optil 2 alm. DCU løb på en såkaldt én-dags licens, som købes ved tilmeldingen. Den kan udstedes i alle klasser undtagen A-, B- og Juniorklassen der er UCI klasser.

En-dags licenserne er altså for at give dig chancen for at prøve hvor meget sjovere det er at køre på "rigtige" MTB ruter, samt køre en ordentlig distance, der kan få tingene frem i rette perspektiv.

Det vi mener med dette, er at ruterne til mange motionsløb jo er "rettet ud", så der næsten ingen tekniske passager og sjove ned- og opkørsler er. Til DCU løbene er der færre deltagere i hver start, så der går man konsekvent efter alt det bedste terræn

Klasse opdelingen for licensrytterne er den samme som ved landevej, Det er dog muligt for H40 og H50 at rykke op / eller starte i B, hvis det ønskes. Man skal blot være klar over at der er en regel om at man skal køre DM i den klasse man licensregistreres i ved sæsonstart.

Landevej/Cykle cross: B&U deles op i klasser efter fødselsår. U11, U13, U15 og U17. Det betyder at man er U11 rytter til og med det år hvor man fylder 10 år. Man er U13 rytter til og med det år hvor man fylder 12 år osv.

I Senior/Junior (U19) er klasseinddelingen en blanding af styrke og alder. De aldersinddelte klasser er Junior (U19) H40, H50, H60. De øvrige klasser, A, B, C og D (Begynderklassen) er inddelt efter styrke. Man starter i C eller D klassen og ender i A klassen når man har indkørt point nok.

Regler for oprykning se ”cykelsportens blå bog”, som kan downloades på www.cyclingworld.dk

Tilmelding til licensløb

For alle DCU løb foregår tilmelding til løbene på www.sportstiming.dk

Ansøg om licens: Inden sæsonen starter eller når man er klar til at køre løb ansøger man om licens På https://dcumedlem.sportstiming.dk og tilkøber chip efterfølgende. Alle priser fremgår af denne hjemmeside.

Bemærk: Alle licenser bliver godkendt af klubberne, og det er naturligvis nødvendigt at være medlem når man bestiller sit licens.

Det er også et krav at man kører og går på podiet i klubtøj fra den DCU klub, som er licensklub.

Med venlig hilsen og et stort ønske om en rigtig god sæson
Varde Cykelklubs Bestyrelse

Lige noget tekst til senere redigering!

Hvis du overvejer at købe en-dags licens og køre med til Ligaen i Varde, så er det nu du skal komme i gang.

DCU skal nemlig godkende din ansøgning om "motions licens" før du kan tilmelde dig via en-dags licens systemet!

Du skal først indløse en basis/motionslicens på DCU licensportalen https://dcumedlem.sportstiming.dk/.

Den koster omkring 200 kroner. Du skal bruge din sportstiming profil, eller oprette en.

Så logger du ind og vælger de forskellige spørgsmål/valg og ender med at kunne vælge "køb basis licens" og der kan du vælge "motionslicens" og med den på plads, så kan du tilmelde dig SHIMANO MTB LIGA #4 VARDE 2024 - UCI C2 via det normale tilmedlingslink. Det tager som sagt et par dage inden du kan se dig selv under Varde Cykelklub i tilmeldingssystemet, så derfor skal du i gang nu!